شروع اعزام کاروان ها از اول مرداد

❇️ رئیس سازمان حج و زیارت با تکذیب انعقاد هرگونه قرارداد با عربستان برای دستبند الکترونیک و یا ردیاب ماهواره ای برای زائران حج 96 گفت:‌ امسال برای نخستین بار علاوه بر کارت شناسایی قرار است اطلاعات فردی زائر بر روی یک مچ بند معمولی مورد استفاده قرار گیرد.

🔺حمید محمدی با بیان اینکه هرگونه عقد قرارداد در این زمینه تکذیب می شود، اظهار داشت: اینگونه خبرها فضا سازی رسانه های مجازی با هدفی خاص است.

🔻وی گفت: با وجود اینکه تمامی کشورهای اعزام کننده زائر، برای حجاج خود کارت شناسایی صادر می کنند و این روال در کشور ما نیز مرسوم است. وی مطالبی که در این خصوص در فضای مجازی منتشر می شود را بی اساس خواند و از مردم خواست برای اطلاع از مسایل حج تنها به سامانه رسمی این سازمان مراجعه کنند.

🔸 افزایش 35 درصدی سهیمه اعزام زائران ایرانی به حج

🔺محمدی با اشاره به افزایش 20 درصدی ظرفیت اعزام زائران حج از سوی عربستان برای تمامی کشورها گفت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده و اینکه در سال گذشته سهیمه ای برای اعزام زائران کشورمان به حج تعلق نگرفت، مسئولان عربستان با درخواست 35 درصدی اعزام زائران ایرانی موافقت کردند.

🔻رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بر همین اساس سهمیه اعزام زائران ایرانی از 64 هزار نفر به 86 هزار و 500 نفر رسید که شامل نیروهای ستادی، اجرایی، پزشکی و خدماتی نیز هست.

🔸خدمات کنسولی به زائران ایرانی

🔺آقای محمدی در ادامه با توجه به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان و نبود دفتر کنسولی برای حمایت و صیانت از حقوق زائران کشورمان در ایام حج گفت: با عنایت به هماهنگی های به عمل آمده با مسئولان عربستان و شرایط ویژه رخ داده بین دو کشور قرار است تا پایان حج امسال تیمی از کارشناسان حوزه کنسولی در موسم حج برای رفع مشکلات احتمالی و ارایه خدمات کنسولی به زائران ایرانی در این کشور مستقر باشند.

🔻رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته و موافقت عربستان قرار است تیم کنسولی ایران از اول ماه شوال تا پایان ماه محرم یعنی یک ماه زودتر از ایام حج و یک ماه پس از پایان مناسک حج در عربستان مستقر باشند.

🔺به گفته وی، کارشناسان حوزه کنسولی دارای تمامی اختیارات کنسولگری در زمینه ارایه خدمات به زائران هستند.

🔸شروع اعزام کاروان ها از اول مرداد

🔺محمدی با بیان اینکه تمامی زائران ایرانی از 19 ایستگاه پروازی از نقاط مختلف کشور راهی جده و مدینه خواهند شد، گفت‌: اعزام کاروان های زائران ایرانی از اول مرداد ماه امسال آغاز می شود.

🔻وی با اشاره به اینکه طول اقامت زائران حج بین 30 تا 33 روز خواهد بود، گفت: حداقل 50 درصد جابجایی حجاج توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

🔺وی خاطر نشان کرد: همچنین براساس توافقات به عمل آمده تمامی برنامه های زائران ایرانی در طول ایام حج به انجام خواهد رسید.

 🔸فاجعه منا

🔺رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص فاجعه منا تاکید کرد که بررسی علل وقوع فاجعه منا یکی از مطالبات جدی جمهوری اسلامی ایران است که با جدیت پیگیری می شود.

🔻وی تاکید کرد: پرداخت دیه از سوی عربستان به بازماندگان شهدای فاجعه منا نیز از دیگر بحث های جدی و در حال پیگیری ایران است که بر اساس پیشنهاد ارایه شده درخواست شد که بر اساس قاعده قتیل الزحام دیه توسط دولت عربستان پرداخت شود.