نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد:
از ظرفیت زیارت اربعین باید برای ایجاد یک نهضت اخلاقی درجامعه بهره برد
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر از اربعین بعنوان یک ظرفیت بسیار بزرگ یاد کرد و خواستار استفاده از این ظرفیت عظیم برای ایجاد تحول روحی و اخلاقی در جامعه شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکرنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در گردهمایی مسئولان و فعالان اربعین حسینی به بیان اهمیت و آداب زیارت اربعین پرداخت و گفت: در کلمه زیارت دو نکته مهم نهفته است که اولی مسئله میل و دوم مسئله عدول است به این معنی که وقتی کسی به قصد زیارت سفر می‌کند تمام توجه و علاقه‌اش به زیارت و شخص زیارت شونده است و از غیرآن نیزعدول می‌کند و به جای دیگر توجه ندارد.
نماینده ولی فقیه سپس با استناد به روایات و تفاسیر مطرح شده درخصوص هدف زیارت ، افزود: زیارت هدف خاصی دارد و این هدف درست خلاف جهتی است که اکنون در جامعه مطرح است.
وی اضافه کرد: برخی افراد به زیارت می‌روند تا حاجت بگیرند و معضلات مادی و معنوی خود را حل کنند البته این اشکالی ندارد که ما ائمه و اولیاء خدا را واسطه میان خود و خدا قرار دهیم لیکن به این نکته مهم که امام صادق (ع) فرموده اند توجه کنیم ، آن حضرت فرمودند هر کسی بعد از مرگ ما، ما را زیارت کند مثل این است که در هنگام حیات مان به دیدارما آمده است یعنی هدف از زیارت آشنایی با امامان و افکار و دستورات آنها و آشنا شدن با سبک زندگی و الگو گرفتن از زندگی ائمه است.
وی با تاکید براینکه باید به هدف اصلی زیارت توجه داشت ، اظهار داشت: درزیارت اربعین آمده است که حسین بن علی (ع) جان خود را درراه حق نثار کرد تا بشریت را از جاهلیت، نادانی و سرگردانی نجات دهد، یعنی هدف آشنا شدن با دین وتوسعه فرهنگ دینی و اسلامی در سطح جامعه می باشد که نهایتا به سود بشریت است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکردرادامه بر لزوم توجه به نکات مطرح شده در خصوص آداب زیارت تاکید کرد و از معرفت بعنوان اولین نکته نام برد و گفت: کسی که به زیارت امام حسین (ع) می‌رود باید از ایشان شناخت کامل داشته باشد یعنی به فرمایشات نورانی شان که نه تنها الهام بخش جامعه اسلامی بلکه جامعه بشری است توجه  داشته باشد .
وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) از اخلاص بعنوان یکی دیگرازآداب زیارت امام حسین(ع) یاد و خاطر نشان کرد: براساس روایات‌ کسی که فقط و فقط به خاطر خدا به زیارت امام حسین (ع) برود به اندازه ای اجرپیدا می‌کند که جبرئیل،میکائیل واسرافیل او را همراهی و تا زمانی که به خانه باز‌گردد بدرقه می کنند.
سرپرست حجاج ایرانی سومین نکته از آداب زیارت را عشق و شوق دانست و افزود: انسان عاشق آنقدرشیفته امام حسین (ع) می‌شود و جاذبه معنوی حسین بن علی آنچنان او را می کشاند که نمی تواند به جای دیگری برود و به غیر او توجه نمی‌کند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه محزون بودن را از دیگر آداب زیارت ذکر کرد و گفت: اربعین دانشگاه و مرکزی برای رشد اخلاقی  در مکتب حسین بن علی (ع) است.
وی افزود: دل شکسته بودن، غمگین ، ژولیده و غبار آلود بودن از دیگر ویژگی‌هایی است که در روایات برای زائر امام حسین (ع) بر شمرده شده است ، سپس دلیل آن را این چنین ذکر می کند که چون روز عاشورا حسین بن علی (ع) با چنین شرایطی به شهادت رسید معلوم می شود می خواهند به ما شرایط  روز عاشورا را یادآوری کنند و ما را برای نصرت دین حق آماده کنند .
نماینده ولی فقیه با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) درخصوص پذیرایی از زائران امام حسین (ع) گفت: در پذیرایی‌ها نباید اسراف ‌کنیم، آنجا جای انداختن سفره های رنگین نیست بلکه آنجا می رویم تا ببینیم چه بر سر حسین آمده است تا از آن پند و درس بگیریم و پیام امام حسین  را به دیگران منتقل کنیم.
وی افزود: غسل کردن ، استفاده نکردن از عطر، رعایت کردن سکوت جز وقتی که حرف خوب برای گفتن داریم، وقار و آرامش ، ادب و احترام ، با وقار حرکت کردن و دوری کردن از حرکت‌هایی که موجب وهن شیعه می‌شود از جمله دیگر آداب زیارت است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه محمدبن مسلم از امام صادق (ع) سوال می کند آیا درزیارت اربعین همانند حج و عمره وظایفی بر عهده ماست ، امام در پاسخ فرمودند بله، با همسفران خوش رفتار و مهربان باشید، کم سخن بگویید مگر سخن خوب و خیر، مشغول ذکر خدا باشید، لباس تمیز بپوشید، خشوع داشته باشید ، بر رسول خدا و آل او درود بفرستید، چشمانتان را کنترل و به نیازمندان کمک کنید و از آنچه خدا نهی کرده دوری نمایید، با کسی درگیر نشوید و سوگند بی خود نخورید و اگر اینها را انجام دادید زیارت شما مورد قبول واقع خواهد شد.